Friday, June 3, 2011

Jodoh Di Tangan Allah..

ha5iL tuLi54n ~lassiessa~ at 2:15 PM
Menyingkap satu cerita yang saya terbace di sini.. saya sangat tertarik dengan penceritaan ny.. wah.. mood serius sket yer.. skrang bukan masa nak main-main lagi.. sume nyer kene serius.. umur da makin meningkat, fikiran mesti kasi up juge yer.. ecewah.. muhasabah diri ok.. =)

Saya rumuskan serba sedikit mengenai cerita penulis yer.. saya da minta izin tau... hehe.. bertanya gadis kepada ibunya,
ANAK : "Mak, mane satu pilihan hati? yang kita sayang atau yang sayangkan kita?"
IBU : "Dua-dua bukan. Pilihan hati adalah orang yang sayangkan kita kerana Allah.."
Mendalam maksudnya bukan..Bagaimana kita nak tahu seseorang menyayangi kita kerana Allah? Hanya Allah yang mampu membaca hati hambaNya..Dan keikhlasan kerana Allah itu akan terserlah keberkatannya tanpa perlu sengaja ditonjolkan oleh seseorang tu.. Bertemu kerana sama-sama mancari redha Allah.. setiap insan yang bergelar manusia telah Allah ciptakan berpasang-pasangan. Rasa ingin dikasihi antara seorang suami dan isteri suatu fitrah. Automatik bagaikan daya tarikan magnet gitu..

Setiap manusia telah Allah tetapkan rezeki, jodoh dan maut sejak azali lagi.. Persoalannya, siapakah jodohnya? Hanya Allah yang mengetahuinya.. Ada orang kahwin tanpa bercinta, juga bercinta dan berkahwin, malah ader juga bercinta tapi tidak berkahwin dengan insan pilihan hati.. Semua ini dinamakan ketentuan Allah.. Kita harus redha.. Sering saya ingatkan pada diri walaupun kadang-kadang hampir terlupa..

Jatuh cinta lumrah manusia.. kita berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah dah tetapkan sejak azali.. Allah itu Maha Adil.. Dia tak pernah menzalimi hambaNya..Sesungguh nya, yang selalu menzalimi hambaNya ialah diri hamba tu sendiri.. Sebabnya hamba tu degil. Dia mahukan yang bukan haknya, yang bukan milik dia.

Siapa jodoh yang dihantarkan untuk kita, terimalah dengan redha.. Sama-samalah kite saling ingat mengingati.. Sentiasa berdoa untuk yang terbaik, agar diberikan yang terbaek untuk kebaikan dunia dan akhirat..

2 k0m3n p3m1nat sy on "Jodoh Di Tangan Allah.."

Fara Ada on June 6, 2011 at 9:32 AM said...

haisshhh lain mcm je bunyik entri...hehehe....sama2 jadikkan teladan...

~lassiessa~ on June 6, 2011 at 3:06 PM said...

hehehhehe..untuk renungan bersama..=) sdey plak bc whole story ni..hehhe

 

~saya,awak dan mereka~ Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal